Zakończenie
Poszczególne rozdziały powyższej pracy ujawniły wiadomości, które powinny stanowić podstawę dla kogoś, kto interesuje się mniejszością religijno-etniczną Druz. Dobór tematów jest skutkiem badań terenowych przeprowadzonych w Syrii. W górzystych regionach miast Suwayda, Idlib oraz u podnóża Dżabal Asz-Szejch zaobserwowałem różnice w fizjonomii Druzów i Arabów co pobudziło moją ciekawość na temat ich pochodzenia. Religia druzyjska pozostała dla mnie nieodkrytą, natomiast zainteresowałem się osobą kalifa fatymidzkiego al-Hakima, którego moi rozmówcy przywoływali jako człowieka, w którym przebywał Bóg, lub wręcz jako Boga, który stanowi podstawę ich wiary.
Druzowie są mniejszością w pełni zasymilowaną ze społeczeństwem Syrii choć rządzi nimi wewnętrzny kodeks prawa cywilnego. Tłumaczenie tekstu zredagowanego przez Szejch al-Akl dowodzi, iż Druzowie podlegają innemu prawu niż muzułmanie w kwestii związków rodzinnych czy dziedziczenia.
Badania terenowe umożliwiły mi także sfotografowanie oryginalnych ubiorów druzyjskich oraz miejsc, które zamieszkują Druzowie. Członków mniejszość druzyjskiej w Syrii, choć zamieszkują górzyste regiony i otaczają swoją religię aurą tajemnicy, nie sposób nie zauważyć. Duża aktywność polityczna Druzów pozwoliła stworzyć im silne lobby, które stoi na straży ich niezależności religijnej i ekonomicznej.
BIBLIOGRAFIA
Yahja ibn Said al-Antaki. 1909. Tarih. Paris-Beyrouth. Tłumaczenie Kratchkovski, Vasiliev. 1924-1932. Patrologia Orientalis, Tom XXIII. Paris.
Al-Makrizi. 1971. Ittiaz al-Hunafa. Le Caire
Aronson, Geoffrey. 1995. „Colonisation du Golan, état des lieu”. Revue d`Études Palestiniennes nr 4, Paris.
Bianquis, T. „Al-Hakim bi amr Allah ou la folie de l`unité chez un souverain fatimid”. Les Africains, T XI. Paris.
Bourgey, A. 1990. „Les minorités et l`organisation de l`espace de l`Orient arabe”. Cahiers de la Méditerrranée, n 41,T1.Paris.
Bouron, N. 1930. Les Druzes. Paris
Canard, M. 1965. „al-Hakim bi amr Allah”. Encyclopedie de l`Islam. Paris.
Carbillet, C. 1929. Au Djebel Druzes, choses vues et vécues. Paris.
Casanova, P. 1893. Les derniers Fatimides. Paris.
De Smet, D. 1986. „Le concept de la gayba chez les druzes, à la lumiere de la Risala al-ghayba de Hamza b. Ali”. Orientalia Loveniensia Periodica nr 17. Belgia.
De Sacy, S. 1838. Exposé de la religion des Druzes tiré des Livres Religieux de cette secte. Paris.
De Nerval, G. 1927. Voyage en Orient. Paris.
Dupont, Mari.1994. Les Druzes.Paris.
Guys, H. 1979. La nation Druze Amsterdam.
Hichi, S. H. 1973. La communoté druze: son orgine et son histoire. Beyrouth.
Levis, B. 1965. „Durūz” . Encyclopedie de l`Islam. Paris.
Perillier, L. 1986. Les Druzes. Paris.
Planhol, X. 1997. Minorité en islam. Paris.
Schaebler, B. 1996. „State Power and the Druzes: Integration and the Struggle for Social Control (1838-1949)”. Berliner Islamstudien.
Tayseer, M. 1993. „La vie dans le Golan occupé”. Revue d`Études Palestiniennes, nr 47. Paris.
Zahr ad-Din, S. 1994. „Tarih al-Muslimin al-Muwahhidin ad-Duruz”. Bayrut.
Abu Turabi Dżamil. 1998. „Man Hum al-Muwahhidun ad-Duruz”. Dimaszk.
Opis zdjęć dostępnych w zakładce GALERIA
Małżeństwo Druzów z Suwayda.
Pokój gościnny w druzyjskim domu.
Ulica w Suwayda.
Starsze kobiety noszą lekkie chusty, którymi zakrywają włosy, szyję i usta.
Młodzi sklepikarze z Suwayda.
Właściciel wspaniałej cukierni w Suwayda. Lekka chusta noszona przez mężczyzn nazywa się hatta lub kufijja.
Ruiny w centrum Suwayda nikogo nie dziwią. Tradycyjnie ubrany Druz siedzi na krawężniku czekając na minibusa. Obok widzimy mężczyznę w standardowym odzieniu arabskim.
Dyrektor Centrum kulturalnego miasta Suwayda.
Druzyjscy komuniści na zjeździe w Suwayda.
Szejch Dżarbu częstujący tradycyjną arabską kahwa murra.
Szejch chętnie zgodził się na zrobienie wspólnego zdjęcia.
Zabudowania druzyjskie przylegające do bizantyjskiej świątyni w Kanawat.
Druz stojący na dziedzińcu swojego domu w Szahba. Wiele domów w tym mieście zbudowanych jest na podstawie ruin romańskich.
Szejch z wioski Hudur w regionie Golan.
Z wizyta u Szejcha.
Trzech Druzów z Arna przed sklepem pana Toni.
Druz z Arna.
Sady owocowe jesienią. Okolice Arna.
Sady owocowe jesienią. Okolice Arna.
Wizyta w domu druzyjskim w Arna.
Widok na ruiny bizantyjskie z wioski Kalb Luza. Na pierwszym planie kobieta w tradycyjnym stroju druzyjskim. W okolicach Suwayda nie spotkamy już takich ubiorów.
Dzieci sprzedające chustki ręcznie wyszywane. Wieś Kalb Luza. Bazylika z V wieku.
Z Kalb Luza wybrałem się na piechotę do wsi Banabil.
Starsza kobieta siedząc na tarasie swojego domu obserwuje drogę wjazdową do wsi Banabil.
Główna droga Banabil zasypana odchodami owiec.
Tradycyjny strój kobiety druzyjskiej. Wieś Banabil.
Z wizytą u sołtysa w Banabil.
Sołtys z córką.
Chłopcy ze wsi Banabil.
Dla porównania różnic w wyglądzie Druzów i Arabów przedstawiam zdjęcie chłopców z okolic Sergiopolis.
Młodzież druzyjska z Suwayda.
Przygotowanie ofiary przed Id al-Adha.
Trzy Druzyjki w pralni domowej.
Kobiety przygotowujące posiłek.
Kobiety ugniatające tradycyjne al- kubba, w środku znajduje się mielone mięso baranie. Mężczyźni i kobiety oddzielnie spożywają posiłek.
We wnętrzu grobowca w okolicach Suwayda dużo miejsca zajmują emblematy przedstawiające barwy chorągwi druzyjskiej.
W Damaszku miejscem często odwiedzanym przez Druzów jest Meczet al-Umawwi.
Kobiety druzyjskie łatwo rozpoznać na ulicach Damaszku.
Druzyjski gospodarz z okolic Suwayda.
Opis dwóch map umieszczonych na CD
Nazwy miejscowości w regionie Dżabal al-Arab.
Mapa 1.
As-Suwayda
Szahba
Salhad
Al-Muszannaf
Szakka
Hirbat Awwad
Al-Gharijja
Dibbin
Bakka
Umm ar-Rumman
Anz
Szannira
Al- Anat
Imtan
Samma
Madzdal asz-Szur
Malah
Kajsama
Al-Hawajja
Baham
Tal al-Lawz
Umran
Al-Rafika
Hut
Al-Kurajja
Al-Mudżajfir
Ara
Rassas
Kanakir
Ṯaala
Walgha
Atil
Salmim
Al-Mazraa
Rima Hzima
Madzdal
As-Sidżin
At-Tira
Kafr al-Luhf
Rmia al-Luhf
Nadżran
Taara
Ḳrasa
Dżadijja
Arika
Madżadil
Sumajd
Damma
Lahisa
Rudaymat al-Liwa
As-Sawra as-Saghira
Ḏakir
Halhala
Umm Hartajn
As-Sawra al-Kubra
Al-Halidijja
Al-Hukuf
Al-Busajna
Al-Hayat
Amra
Umm az-Zaytun
As-Suwamira
Al-Mutuna
Nimra
Al-Dżunajna
Barik
Rudajmat asz-Szarkijja
At-Tarba
Umm Rawwak
Al-Udżajlat
Szarihi
Salla
Saaf
Al-Harisa
Majamas
Sahwat al-Hudur
Symbole umieszczone na Mapie 1 wskazujące na wpływy poszczególnych rodzin w miejscowościach w Dżabal al-Arab.
Rodzina Atrasz: A
Rodzina Nasrar: B
Rodzina Nasrar + Kuntar: C
Rodzina Darwisz: D
Rodzina Sallam: E
Rodzina Ḳalani: F
Rodzina Sahnawi: G
Rodzina Amir: H
Rodzina Halabi: K
Rodzina Szadżin: L
Rodzina Kiwan: M, T
Rodzina Azzam: N
Rodzina Abu Fahr: O
Rodzina Hunajdi: P
Rodzina Abu Assaf: R
Rodzina Halabi: S
Miejscowości w regionie Dżabal asz-Szejch.
Mapa 1.
Ar-Rima
Hudur
Madżdal Szams
Ajn Kinja
Masada
Bukaata
Harfa
Banyas
Kalaat Dżandal
Bakasim
Arna
Ism al-Fawka
Miejscowości w regionie Idlib.
Mapa 2.
Banabil
Kalbluza
Kafr Kabla
Kafr Haris
Taltita
Hala
Kuku
Ad-Dawir
Kafr Bagha
Kiftin
Al-Bayra
Maarat al-Ichwan

